Markedsføring gjennom Instagram Stories

Takket være et enormt publikum bestående av over en milliard brukere, har Instagram Stories blitt en populær måte for bedrifter å eksperimentere med kreativt innhold på. I dag poster over 50% av Instagrams forretningsprofiler en Story i løpet av en måned.

Instagram knytter privatpersoner og bedrifter
Dersom du leter etter en plattform hvor du kan finne og kommunisere med målgruppen din er Instagram det perfekte stedet for deg. Med 400 millioner brukere av Stories daglig er dette blitt til en ny måte for bedrifter å dele hverdagsøyeblikk på. Over 80% av Instagram brukere følger en forretningsprofil, og minst 30 prosent av brukerne har kjøpet et produkt de først fant på Instagram. 

Stories unike plassering øverst i appen gir gode muligheter for bedrifter å fange brukerens oppmerksomhet fra første sekund. Stadig fler bedrifter benytter seg av denne markedsføringskanalen, og 50% av forretningsprofiler poster en Story i løpet av en måned. Denne formen for markedsføring fungerer like godt for store bedrifter som små. Hele 96% av bedrifter som i dag benytter seg av Instagram Stories planlegger å fortsette med å bruke denne formen for annonsering de neste 6 månedene.

Starbucks gjør en god jobb ved å bruke Instagram Stories til å spre lekent innhold for å kapre oppmerksomheten til seerne.

Slik bidrar Instagram Stories til vekst
Så hva er det som er så unikt med denne formen for markedsføring? Først og fremst gir formatet på  1080×1920 større spillerom for kreativitet. Enkel tilgjengelighet til stickers, geotags, GIFs, hashtagger og andre morsomme verktøy gjør Stories til et format som er lekent, interaktivt og ikke minst – autentisk.

I tillegg vil en begrenset varighet på 24 timer gjøre Stories til noe morsomt og raskt med en perfekt mengde med innhold. Enkelheten av å dra frem kameraet og benytte seg av verktøy som Boomerang gjør det raskt, enkelt og effektivt for deg som bedrift å utvikle fengende innhold. Nøkkelen er å skape innhold som treffer målgruppens lidenskap og interesser på en personlig og engasjerende måte.

Stories gjør det mulig å benytte seg av ulike verktøy for å skape engasjerende innhold.

En annen faktor som skiller Stories fra andre kanaler er at over 60% av stories blir spilt av med lyd. På Facebook blir derimot 85% av all video sett uten lyd. Dette gir bedrifter en unik sjanse til å benytte musikk og annen lyd for å påvirke forbrukernes holdninger, følelser eller handlinger. Dessuten er lyd en god måte å kapre oppmerksomhet og skape engasjement hos seerne på.

Stories som driver til konvertering
Instagram Stories er en effektiv måte for deg å inspirere seerne til å utføre en direkte handling. Instagram har forenklet forbrukernes kjøpsprosess ved å introdusere «swipe-up« linker som gjør det raskt og enkelt for kundene å trykke seg videre inn til en landingsside. Ved å publisere bilder eller videoer som oppfordrer til en swipe-up gjør du det svært enkelt for dine følgerne og potensielle kunder å utføre et kjøp, melde seg på nyhetsbrev eller utføre den konverteringen du ønsker.

En tredjedel av alle stories mottar en direktemelding. Dette skaper en sjanse for bedriften til å kommunisere direkte og personlig med kundene og tilby skreddersydd kundeservice. Det er her svært viktig å ha etablert gode rutiner for håndtering og tilbakemelding av slike meldinger da henvendelsene kommer fra kunder som allerede har engasjert seg i innholdet ditt, og ønsker å vite mer. Dette er altså kunder du ikke ønsker å miste på dette stadiet.

» Hele 96% av bedrifter som i dag benytter seg av Instagram Stories planlegger å fortsette med å bruke denne formen for annonsering de neste 6 månedene.

Hele 58% sier de har gått inn på bedriftens hjemmeside for å få mer informasjon om et produkt eller tjeneste etter å ha sett en Story. Dessuten har 1 av 2 lett etter produktet eller tjenesten på bedriftens hjemmeside i håp om å kunne kjøpe det. Dette indikerer også viktigheten av å benytte seg av swipe-ups og tydelig formidle hvor kunden kan få tak i produktet eller utføre ønsket handling.

Sist men ikke minst er Instagram Stories en flott måte å skape vareprat på. Resultatet av en kreativ, morsom og iøyenfallende story er økning i kundeengasjementet. 38% av brukerne har snakket med noen om Storien, 60% hører om en tjeneste eller et produkt gjennom plattformen. Dette gjør også Stories til en fin plattform å teste ulike ideer på, da brukerne ikke forventer plettfrie og perfekte bilder, men overraskende og interessant innhold.

Det er altså ingen tvil om at markedsføring gjennom Instagram Stories er en voksende kanal som har gitt flere bedrifter gode resultater. Det handler i hovedsak om å gli inn i forbrukerens hverdag med inspirerende, fengende og enkelt innhold med det mål om å drive trafikk eller oppnå konverteringer.

3 kommentarer til «Markedsføring gjennom Instagram Stories»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.